top of page

כלכלת הנדל"ן ביוון צומחת במספר מגזרים


כפי שפורסם ב-Greek Reporter על ידי דימיטריוס גקיניס בתאריך: 15 בינואר 2024 © זכויות יוצרים - GreekReporter.com

#נדל"ן_באתונה #צמיחה_עסקית #כלכלת יוון #השקעות ביוון #נדל"ן_יוון

view of Athens
A Proprius statistic claims the Real Estate Economy in Greece appears to have grown in three different sectors, office, retail, and logistic. Crtedit: Flickr/ Milos Golubovic CC BY 2.0

על פי נתונים של פרופריוס כלכלת הנדל"ן ביוון צמחה בשלושה מגזרים שונים - משרדים, קמעונאות ולוגיסטיקה 


דו"ח הנדל"ן של קושמן ווייקפילד פרופריוס מרקטפלייס שפורסם לאחרונה הדגים צמיחה משמעותית בכלכלת הנדל"ן של יוון. הכלכלה צמחה בכל שלושת המגזרים השונים, תעשייה, קמעונאות ומשרדים.


צמיחת הכלכלה של יוון

ההבראה הכללית של הכלכלה היוונית תורמת לצמיחת המגזר הזה. האבטלה יורדת. לפי הדו"ח, בספטמבר האבטלה הגיעה לשפל של 14 שנים ועומדת על 10%. ירידה מ-11.3% ברבעון השני של 2023 מה שמצביע על שיפור בשוק העבודה. הצמיחה בתעסוקה שומרת על המומנטום, וגדלה ב-1.6% משנה לשנה. שוק עבודה בריא תומך בהוצאות הצרכנים. זה, בתורו, מגביר את הביקוש לשירותים לוגיסטיים.


נדל"ן לוגיסטי

הדו"ח ציין כי מגזר הנדל"ן הלוגיסטי ביוון משגשג. זה משקף את הצמיחה הכלכלית הרחבה יותר של המדינה. גורם מפתח הינו הצמיחה הצפויה השנהנ בגובה של2.5%. הצמיחה הכללית ביוון ב-2024 צפויה להגיע ל-2%. שיעורים אלו עולים על הממוצעים בגוש האירו. השדרוג של S&P Global של יוון לדרגת השקעה מגביר את אמון השוק. יציבות זו חיונית לשם הרחבת נדל"ן לוגיסטי.


עסקים דורשים יותר שטח תפעולי, מה שמניע את הביקוש למתקנים לוגיסטיים. שוק הנכסים התעשייתיים של יוון, במיוחד באטיקה, נדרש להשקעות יותר מתמיד ועלה משמעותיות. האבולוציה של מגזר המסחר משפיעה על הביקוש הזה. המגזר מתקדם ומשתנה לשילוב של חנויות מקוונות ופיזיות. שינוי זה מחייב שיפור יכולות לוגיסטיות. כ-120,000 מ"ר של שטחי תעשייה נקלטו ברבעון השלישי של 2023. שיעור קליטה זה עולה על שנים קודמות, מה שמעיד על ביקוש חזק בשוק.


גם מגזרי המשרדים והקמעונאות ביוון מציגים מגמות חיוביות. הצמיחה של מגזר הטכנולוגיה, במיוחד באתונה, מעידה על סביבה עסקית איתנה. יתר על כן, צמיחה זו תומכת במגזר הלוגיסטי בעקיפין. בנוסף, הקמעונאות חווה עלייה בעסקאות. ערכי שכירות יציבים בקמעונאות נתמכים על ידי תיירות והוצאות צרכנים.


שינוי לכיוון קיימות ואנרגיה ירוקה מעצב מחדש את שוק הלוגיסטי. משקיעים מתמקדים כעת בקריטריונים של ESG. מגמה זו מובילה למרחבים לוגיסטיים ברי קיימא ויעילים יותר. הצמיחה של שוק הנדל"ן הלוגיסטי היא רב מימדית. זה מושפע מהתרחבות כלכלית, עליית מסחר אלקטרוני ומגמות קיימות.


ביקוש מוגבר ועלויות בנייה מעלים את שכר הדירה . השוק מראה סימני בגרות, כאשר התשואות הממוצעות יורדות. מצב זה מציע הזדמנויות ואתגרים במגזר הלוגיסטי. בעלי עניין חייבים לנווט את הדינמיקה הזו בזהירות.


מדד ה-PMI, לעומת זאת, מראה כמה אתגרים. בספטמבר היא נסגרה ב-50.3 נקודות. זה ירד מ-52.9 נקודות באוגוסט. הסיבות לכך כוללות עליית עלויות תשומות, ירידה בהזמנות חדשות ועיכובים בשרשרת האספקה. גורמים אלה עשויים להשפיע על הפעילות הלוגיסטית.


משרד נדל"ן

הביצועים של מגזר המשרדים משפיעים גם על הלוגיסטיקה בעקיפין. ברבעון השלישי של 2023 נרשמה שטח של 50,000 מ"ר במשרדים. רמה זו יציבה בהשוואה לרבעון הקודם. זה 100% מעל לתקופה המקבילה ב-2022. הסכום הכולל של שלושת הרבעונים הראשונים של 2023 גבוה ב-40% משנה לשנה. כפי שצוין לעיל, מגזר הטכנולוגיה מניע את הביקוש באתונה. היקף ההשקעות במשרד רשמו 90 מיליון אירו ברבעון השלישי של 2023. זה גבוה ב-25% בהשוואה לשנה שעברה.


בולטת זהירות המשקיעים עקב עליית עלויות המימון. תשואות הפריים נשארו יציבות בכל המגזרים ברבעון השלישי. בניגוד לתשואות, שכר הדירה של הפריים במשרדים עלה ל-28 אירו למ"ר לחודש. חלק מהעסקאות עלו על 30 אירו למ"ר לחודש. איכות הבנייה משפיעה באופן משמעותי על רמות שכר הדירה, ולכן, בתוך אותו אזור, מגמות שכר הדירה יכולות להשתנות.



אתונה רואה צמיחה בבנייה ובביקוש לשטחי נדל"ן. 


נדל"ן קמעונאי

בעסקאות הקמעוניות נרשמו 52 עסקאות בשווקים שונים ברבעון זה. זה גבוה ב-30% מהרבעון הקודם. זה עולה ב-25% משנה לשנה. צוינו ערכי שכירות יציבים ברחובות מבוקשים. הנוכחות התיירותית של תקופת הקיץ עזרה. היקף ההשקעות הקמעונאי הסתכם בכ-40 מיליון אירו.










bottom of page