top of page

קיצור חדשות 2023 ביוון


  • דרוג אשראי - סוכנות הדירוג הבינלאומית Fitch Ratings  העלתה את החוב הריבוני שלה בדרגה אחת מBBB לBB+ עם תחזית יציבה. החברה ציינה את דינמיקת החוב החיובית של המדינה ואת המחויבות של הממשלה לאיחוד פיסקאלי כסיבות לשדרוג. המהלך הגיע בעקבות שדרוגים אחרונים של S&P, DBRS Morningstar ו-Scope Ratings, שגם החזירו את יוון לדרגת השקעה טובה יותר.

  • החזר חובות - יוון החזירה 5.3 מיליארד אירו בהלוואות לשותפיה בגוש האירו לפני המועד האחרון ובכך צמצמה הממשלה את פרישת החוב הריבוני של המדינה. ההלוואות נובעות מהחילוץ הכלכלי הראשון שקיבלה המדינה ב-2010 והיו אמורות להסתיים ב-2024 וב-2025. יוון כבר החזירה את כל ההלוואות הקיימות שלה.

  • התמ"ג היווני - כלכלת יוון צמחה בשיעור של 2.1% בהשוואה לשנה הקודמת ברבעון השלישי של 2023, על פי הנתונים האחרונים של הרשות הלאומית היוונית לסטטיסטיקה.  עד לסוף שנת 2023, תקציב ממשלת יוון צופה צמיחת תוצר של 2.4% - פי שלושה מהממוצע בגוש האירו – כאשר הצפי לשנת 2024 הינו שיעור של 2.9%.

  • משרות ואבטלה – שיעור האבטלה ביוון ירד ל-9.6% באוקטובר 2023 לעומת 11.8% שנה קודם לכן – זהו השיעור הנמוך ביותר מאז לפני המשבר הכלכלי במדינה. הפעם האחרונה שבה שיעור האבטלה של יוון היה מתחת ל-10% הייתה באוגוסט 2009 עם תחילת המשבר.

  • יוון השתתפה בוועידת האקלים COP28 בדובאי עם הביתן הלאומי הראשון שלה, והדגישה 25 יוזמות שונות שהמדינה הניחה לפניה לקידום אנרגיה נקייה ועתיד בר קיימא. הביתן נפתח על ידי ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטקיס, שהכריז על פרויקט חדש ובר-קיימא של האי היווני – פורוס.  מסמך הבנות נחתם עם קרן אבו דאבי לפיתוח, שבסיסה באיחוד האמירויות, שתשתף פעולה בפרויקט האי פורוס.

  • ייצוא יוון – יוון הציבה את היצוא כיעד חיזוק נוסף במטרה להגדיל את היצוא ל-60% מהתמ"ג עד 2027 ול-70% מהתמ"ג עד 2030. עלייה של 50% נכון להיום. קבוצת עבודה מיוחדת הוקמה על ידי הממשלה כדי לבחון תמריצים חדשים לחדשנות ולצמיחה עסקית.

  • מתקן LNG - יוון בירכה על הגעתה של יחידת האחסון והגיזה הצפה הראשונה שלה שתעגון כ-17 קילומטרים מנמל אלקסנדרופוליס ותקושר באמצעות צינור תת-ימי לרשת הגז הטבעי של יוון. היחידה החדשה היא מתקן LNG השני של יוון ותשפר עוד יותר את יכולתה של המדינה לספק גז טבעי לשכנותיה בדרום מזרח אירופה

 

bottom of page